Over Femke & De Stichting
De stichting Femke Beats Lyme is opgericht om Femke Meijer te steunen. Van een simpel bezoek en gesprek of hulp bij het schrijven van brieven naar verzekeringen en overheid, tot het inzamelen van geld om behandelingen die niet door de zorgverzekering worden vergoed, te betalen.
Femke is lyme patiënt, slachtoffer van een enorme rotziekte, waar ook de medische wereld vaak zoekende is naar de juiste behandelingen en medicijnen. Er is enorm veel gebeurd door de jaren heen, voordat er überhaupt aan de ziekte van lyme werd gedacht. Onbeschrijfelijk veel klachten en problemen. Constante ondraaglijke hoofdpijn, extreme vermoeidheid, pijnlijke gewrichten, aangetaste darmen, pijn in de zenuwen, gebitsproblemen en uitvalsverschijnselen zijn slechts enkele van de symptomen die bij het ziektebeeld van Femke horen. Deze symptomen hebben zich heel langzaam in haar lichaam ontwikkeld.
Er is véél gebeurd de laatste jaren en momenteel wordt er enorm hard gewerkt om de strijd tegen lyme te winnen. Er worden hele kleine stappen vooruit gezet, wat enorm veel tijd, energie en geld kost. Gezien zorgverzekeraars nauwelijks vergoeden om Femke’s ziekte te bestrijden, hebben alle behandelingen en acties die worden ondernomen enorm veel geld gekost. Dit is de reden dat stichting Femke Beats Lyme in het leven is geroepen.
In onderstaande verhaallijn laten wij zien hoe de ziekte zich heeft ontwikkeld bij Femke en welke acties/behandelingen er nodig zijn (geweest) om deze strijd aan te gaan.
Het begint allemaal in groep 8, wanneer Femke tijdens kamp wordt gebeten door een teek. Ze krijgt een korte antibioticakuur en gaat verder met haar leven. Maar in de jaren daarna ontstaan steeds meer klachten: hardnekkige tandproblemen, hoofdpijn, gewrichtspijn en vermoeidheid. Tijdens haar MBO- en HBO-studie nemen de klachten toe. Ze probeert van alles – bezoek aan huisarts, ziekenhuis, fysiotherapie, tandartsen, kaakchirurgen, alternatieve behandelingen – maar een duidelijke oorzaak wordt niet gevonden.
In 2018, net na het behalen van haar HBO-diploma en het starten van een leuke baan, gaat het plots mis. Femke stort volledig in: extreme hoofdpijn, uitvalsverschijnselen, geheugenproblemen en totale uitputting. Ze ligt vrijwel alleen nog in bed. Antibiotica helpen niet, onderzoeken geven geen antwoorden en de situatie wordt steeds slechter. Eind 2018 wordt via bioresonantie de Borrelia-bacterie gezien. De ziekenhuisbloedtest blijft negatief, maar na verder onderzoek bij een gespecialiseerde kliniek komt in januari 2019 eindelijk de bevestiging: Femke heeft chronische Lyme, al ruim vijftien jaar in haar lichaam actief.
Er start direct een intensief behandeltraject: dagelijkse medicijnen en supplementen, wekelijkse infusen en injecties, en een streng dieet. De kosten lopen enorm op. Uit onderzoek blijkt dat de bacterie in haar hele lichaam zit en door de jaren heen zelfs door de hersenbarrière is gegaan waardoor de Lyme zich heeft kunnen nestelen in het hoofd. Verder heeft de bacterie ook ernstige schade kunnen veroorzaken in haar kaakbot, keel en organen. In februari 2019 volgt een zware kaakoperatie in Duitsland: aangetast bot wordt verwijderd, kiezen worden getrokken en implantaten geplaatst. Het herstel is lang én zwaar. Toch blijft Femke fysiek zeer beperkt en komen er steeds nieuwe problemen bij, vooral in haar gebit. In december 2019 wordt Stichting Femke Beats Lyme opgericht om haar behandelingen te kunnen blijven financieren.
De jaren daarna brengen kleine stapjes vooruit, maar ook veel terugvallen. De extreme hoofdpijn, vermoeidheid en zenuwpijnen blijven. In 2020 start Femke een nieuw behandeltraject in Zwolle, met een streng diee en andere medicatie. De Lyme wordt hard aangepakt, maar dit veroorzaakt langdurige en hevige pijn in haar kaakbot. In 2023 blijkt opnieuw dat haar kaak ernstig is aangetast. Op 13 juni ondergaat Femke een tweede grote kaakoperatie in het Rijnstate ziekenhuis, waarbij het kaakbot opnieuw wordt gebroken en rechtgezet. De ingreep is zwaar, het herstel nóg zwaarder, maar stapje voor stapje krabbelt ze op. Met een rollator loopt ze elke dag een paar meter — iets wat jarenlang onmogelijk was.
Ook het tandentraject, dat al jarenlang voor extreme zenuwpijn zorgde, is in juli 2025 afgerond. Na zes intensieve behandeldagen zijn alle ingrepen voltooid. Haar gebit heeft nu tijd nodig om te genezen, maar de hoop is groot dat ze straks weer normaal kan eten en dat de zenuwpijn eindelijk zal afnemen. De controle in het Rijnstate liet zien dat haar kaak na de grote operatie prachtig is hersteld — al is het gevoel in haar lip en kin nog niet teruggekeerd. Niet alles verloopt zonder hobbels: er waren periodes waarin het slechter ging door te snelle ontgifting, blokkades in het lichaam, vocht vasthouden en problemen met de schildklier. Ook viel een recente tussenuitslag tegen, maar al snel bleek bij hercontrole dat de Lyme-waardes toch weer verder dalen. De artsen blijven daarom optimistisch en de behandelingen worden de komende maanden voortgezet.
Vanaf eind 2023 volgt Femke intensieve behandelingen in Hilversum. De therapieën zijn pijnlijk en zwaar, maar ze werken: de Lyme-waardes dalen beetje bij beetje en de bacterie wordt zichtbaar zwakker. Na 6 jaar ernstig ziek te zijn, ziet Femke eindelijk kleine lichtpuntjes. Femke blijft dapper, vol doorzettingsvermogen en hoop. Dankzij alle steun, behandelingen en haar eigen kracht zet ze elke dag een stapje richting herstel. Samen blijven we vechten — totdat Lyme geen kans meer heeft. De afgelopen periode stond opnieuw in het teken van intensieve Lyme-behandelingen. De artsen zijn positief: de Lyme-waardes blijven dalen, zelfs sneller dan verwacht, vooral in haar hoofd. Dat is een enorme mijlpaal na zoveel jaren ziek zijn. Tegelijkertijd blijft het zwaar; de behandelingen vragen veel van haar lichaam en verschillende organen staan onder druk. Daarom is haar medicatie opnieuw aangepast, zodat haar lichaam beter kan herstellen tussen de zware sessies door.
Ondanks alle ups & downs boekt Femke zichtbaar vooruitgang. Ze heeft meer energie, kan steeds meer aan, loopt kleine stukjes buiten, en… een enorme mijlpaal: ze heeft voor het eerst weer in haar eigen auto gereden. Ook is ze met trots gestart aan haar opleiding tot Allround Nagelstyliste, met als droom om haar eigen salon Droomnagels by Femke te openen. Na zeven jaar ziekte kan ze eindelijk weer denken aan de toekomst. Het gaat nog met kleine stappen, maar het licht aan het einde van de tunnel is er duidelijk. Dankzij alle steun, donaties en lieve berichten kan Femke blijven doorvechten. En dat doet ze — elke dag, met opgeheven hoofd.